نبود شورای رقابت در ریاض باعث تداوم روند کاهش قیمت خودرو شد

برخلاف تصمیمات مافیایی شورای رقابت ایران که باعث می شود یک خودروی مونتاژی چینی سه برابر قیمت واقعی آن به فروش برسد، اکنون کارشناسان بازار خودرو در عربستان می گویند قیمت خودرو در عربستان با ورود رقبای تازه به بازار روند کاهشی گرفته و حضور برندهای جدید این بازار را پررونق کرده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات نوشت، عربستان از طریق تاسیس ۳ کارخانه خودروسازی و امضای توافقنامه ایجاد تاسیسات مربوط به صنایع تولید لاستیک تلاش می کند سامانه کاملی از صنایع خودرو سازی را برای خود ایجاد کند.

«احمد الشیخة» مدیر بخش خودرو سازی و نقل و انتقال در صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان به شبکه «الشرق بلومبرگ» گفت عربستان، فاز نخست تاسیس کارخانه خودروسازی را پشت سر گذاشت و با امضای توافقنامه با شرکت تایر سازی «پیرلی» ایتالیا وارد فاز دوم شده است.

نبود شورای رقابت در ریاض باعث تداوم روند کاهش قیمت خودرو شد

وی افزود: صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان ۳ کارخانه «سیر»، «لوسید» و «هیوندای» را تاسیس کرده است و مرحله نخست طرح بزرگ خودروسازی را پشت سرگذاشته است. در مرحله دوم هدف، تولید تایر خودرو، شیشه و پلاستیک است. عربستان تلاش می کند مانند دیگر اعضای گروه ۲۰ دارای صنایع خودروسازی باشد و در راهبرد خود در این زمینه بر روی فناوری های مدرن تکیه کرده است.

این مقام عربستانی معتقد است که بازار خودرو عربستان بازار بزرگی است که سالانه ۸۰۰ هزار خودرو تولید خواهد کرد. تقاضای بالا و توافق تجارت آزاد با همه کشورهای جهان به این کشور در صادرات خودرو کمک می کند. در همین راستا به زودی طرح هایی برای تکمیل صنایع خودرو سازی انجام خواهد شد و در آن بر روی صنایع باطری سازی هم تمرکز می شود.

گفتنی است که صنعت باطری سازی نیاز به رقابت جهانی بر سر معادن دارد. از این رو، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان، شرکتی را برای دستیابی به امتیاز معادن جهان تاسیس کرده است.

Saudi Arabia to develop car-manufacturing city

شرکت سرمایه گذاری عمومی عربستان پنجشنبه گذشته با شرکت پیرلی ایتالیا توافقی به ارزش۵۵۰ میلیون دلار برای تولید لاستیک امضا کرده است.

روزنامه «الاقتصادیه» عربستان هم نوشت، قیمت خودرو در عربستان طی ماه سپتامبر گذشته به میزان ۰.۹ درصد کاهش یافت. در ماه آگوست گذشته هم قیمت خودرو حدود ۰.۳ درصد کاهش یافت. افت قیمت خودرو در ماه های گذشته در حالی رخ داده است که از ماه نوامبر و اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی قیمت خودرو در عربستان هیچ کاهشی نداشته است.

به نوشته این روزنامه، دلیل کم شدن قیمت خودرو، کاهش تقاضا برای خودرو است، حال آنکه قیمت خودرو در عربستان طی ۴ سال گذشته افزایش یافت. قیمت خودرو در سال ۲۰۱۹ میلادی ۰.۴ درصد و در سال ۲۰۲۰ میلادی به مقدار ۹.۶ درصد و در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود یک درصد و در سال ۲۰۲۲ میلادی معادل ۵ درصد افزایش یافت.

طبق این گزارش، اجازه دادن به زنان برای رانندگی در سال ۲۰۱۸ یکی از دلایل اصلی افزایش تقاضا برای خودرو و گرانی آن بود.

«طارق طراد» کارشناس مسائل بازار خودرو نیز به نشریه «المواطن» این کشور پیش بینی کرد طی ماه های آینده قیمت خودرو در عربستان باز هم به روند کاهشی خود ادامه دهد.

وی تاکید کرد: اکنون عربستان در حال بهره برداری از مدیریت و نظارت صحیح بر بازار خودرو هستیم. ورود رقبای جدید به بازار خودرو و وجود برندهای جدید به بازار خودرو رونق خواهد بخشید ضمن آنکه ورود خودروسازان چین نیز به بازار خودروی عربستان باعث شد تا فضای رقابتی در این زمینه تقویت شود.

پایان/

۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =